Skrivet av: arstascenfolk2 | 2010/10/21

Vad gömmer arkiven?

I gårdagens DN skrevs det om Jussi Björlings kärleksbrev som återfunnits. Jag funderar på hur det ser ut i mina lådor hemma. Inte kan jag påminna mig om att det finns särskilt många brev sparade, men det är påfallande ofta som stora och berömda personligheter har brev sparade i sina byrålådor. Det är nästan som att de förväntar sig att de en gång ska bli kända och deras själsliv uppenbarat för allmänheten. Författare publicerar inte sällan sin egen korrespondens med andra.

Idag skrivs det inte många brev längre, i alla fall inte för hand. Möjligen skrivs det ut ett och annat e-brev och läggs i en byrålåda för kommande dagar. Men hur kommer framtiden att se ut? Då är det kanske blogginlägg som kommer att publiceras och ges ut som ett slags dagsvers, ett historiskt dokument, en kulturarbetares betraktelser av omgivningen.

Inte har jag tron att mina små blogginlägg här och på den privata bloggen kommer att bli föremål för någon djupgående analys, men däremot hoppas både jag och mina författarkollegor i Årsta Scenfolk att de ”tidsdokument” som våra revynummer utgör, någon gång i framtiden ska hittas av den tidens aktörer i föreningen och kanske åter spelas på en scen i Årsta för att spegla hur vår generation såg på tillvaron just nu. Det är en spännande tanke, att någon ska dyka ner i arkiven och med spänning läsa de putslustigheter som vi så enträget försöker jaga och förädla till publikens nöje.

Just nu pågår arbetet med den förädlingen av det skrivna ordet för fullt, repetitioner för att kunna möta publiken i början av januari. Då blir det VÄRSTA DRAGET, vår femte revyföreställning sedan vi började. Visst är du lite nyfiken?

Bo Högstedt


Lämna en kommentar

Kategorier